Algemene voorwaarden

1. Definities

  • De aannemer: De Besloten Vennootschap “Fonetik Group BV”, alhier handelend onder de commerciële naam “Tim-R Hou(t)vast voor schrijnwerkers”, met maatschappelijke zetel te 3530 Houthalen, Europark 1019 en met BTW nummer BE0802.926.309.

  • De klant/opdrachtgever: De natuurlijke persoon of rechtspersoon die gebruik maakt van de diensten van Tim-R Hou(t)vast voor schrijnwerkers.

2. Algemeen

  • Toepassing
    Onderhavige voorwaarden zijn van toepassing op alle contracten die worden afgesloten tussen de aannemer en de klant/opdrachtgever behoudens uitdrukkelijk andersduidend beding.
    Onderhavige voorwaarden  zijn de enig geldende tussen partijen.

  • Aanvaarding
    Deze voorwaarden worden geacht onherroepelijk aanvaard te zijn bij ondertekening door de klant/opdrachtgever van de offerte, bestelbon of overeenkomst, ongeacht eerdere correspondentie en ongeacht enige andere voorwaarden of enige documenten of formulieren van welke aard ook vanwege de klant/opdrachtgever.

  • Ongeldigheid
    De ongeldigheid van één of meerdere clausules van deze algemene voorwaarden tast de geldigheid van de overige clausules niet aan. De andere bepalingen blijven derhalve volledig van toepassing.

    3. Totstandkoming overeenkomst

    • Onze offertes zijn 1 maand geldig

    • Onze offertes omvatten enkel die prestaties en leveringen, die uitdrukkelijk vermeld worden. Afwijkingen op de aanvaarde offerte die pas bij de voorbereiding van het werk, productie of uitvoering aan het licht komen zullen uitgevoerd worden in regie.
      Liften, containers en parkeerplaatsen zijn niet voorzien in onze offerte tenzij anders vermeld.

    • Onze offertes zijn ondeelbaar. Indien de klant/opdrachtgever alsnog één of meerdere posten uitkiest behoudt de aannemer zich het recht om een verhoging van 30% toe te passen op de gekozen post(en).

    • De klant/opdrachtgever erkent dat een akkoord per email gelijkgesteld wordt met een elektronische handtekening. Partijen erkennen dat dit dezelfde waarde heeft als een geschreven handtekening als bewijs van het akkoord met de offerte en de algemene voorwaarden.

    • Omdat al onze projecten maatwerk zijn dewelke zijn gemaakt volgens de wensen van de klant/opdrachtgever kan de klant/opdrachtgever zich niet beroepen op het herroepingsrecht.

    4. Aanvang van de werken

    • Het is de verantwoordelijkheid van de klant/opdrachtgever om de aannemer in te lichten over de elementen die schade kunnen veroorzaken door uitvoering van de aanneming.

    • Onder- en bovengrondse leidingen of obstakels moeten tijdig meegedeeld worden aan de aannemer.
      Indien de klant/opdrachtgever verzaakt om deze informatie tijdig aan de aannemer te bezorgen kan de aannemer nooit aansprakelijk gesteld worden voor veroorzaakte beschadiging en gevolgschade.
    • Alle noodzakelijk vergunningen die in functie van de uit te voeren werken noodzakelijk zijn worden aangevraagd door de klant/opdrachtgever. De aannemer heeft hiervoor geen enkele verantwoordelijkheid. Eventuele schade en boetes vallen integraal ten laste van de klant/opdrachtgever.

    • De klant/opdrachtgever dient voldoende parkeermogelijkheid te voorzien in de onmiddellijke omgeving van het werfadres. De aanvraag en betaling van parkeervergunningen en vergunningen voor inname van openbaar domein zijn steeds ten laste van de klant/opdrachtgever. Alle mogelijke boetes of retributies zijn ten koste van de klant/opdrachtgever.

    • De klant/opdrachtgever moet ervoor zorgen dat het werkterrein zuiver en vrij van obstakels is. De klant/opdrachtgever staat zelf in voor alle voorbereidende werken. De goederen worden op risico van de aannemer tot op de werf gebracht. De klant/opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat de goederen bij aankomst onmiddellijk kunnen worden geleverd op de werf en op een veilige manier gestockeerd kunnen worden. Nutteloze verplaatsingskosten en te lange wachttijden (meer dan 15 minuten) zullen worden aangerekend aan de klant/opdrachtgever.

    • Met specifieke veiligheidsvoorschriften, opgelegd door de veiligheidscoördinator, die niet gekend zijn bij de opmaak van de offerte en/of bij het indienen van de offerte kan uiteraard geen rekening worden gehouden. Deze worden zonodig toegevoegd aan de offerte en/of doorgerekend bij de facturatie.

    • Water, elektriciteit en verwarming zijn te voorzien door de klant/opdrachtgever.

    • De klant/opdrachtgever zorgt ervoor dat de werf voldoende verzekerd is voor de aanvang der werken.

    5. Uitvoering van de werken

    • Inspanningsverbintenis
      Alle door de aannemer verrichte werken worden als inspanningsverbintenissen gekwalificeerd. De uitvoering van de werken dient te gebeuren volgens de regels van het goed vakmanschap. Deze worden gespecificeerd in de eigenlijke overeenkomst of in het lastenboek. Bij gebrek hieraan gelden de technische voorschriften van Buildwise (www.buildwise.be) . De klant/opdrachtgever aanvaardt deze uitvoeringsregels.
    • Termijn van uitvoering
      • Elke termijn van levering en uitvoering van werken wordt slechts op indicatieve wijze aangeduid.
      • Laattijdigheid in de levering of uitvoering laat aan de klant/opdrachtgever niet toe de bestelling te annuleren, een schadevergoeding te vorderen of zijn betalingsverplichtingen op te schorten.
      • In geval van onvoorziene omstandigheden buiten de wil van de aannemer om (=overmacht) kan de uitvoeringstermijn worden geschorst zonder dat een vergoeding verschuldigd is op voorwaarde dat de klant hiervan binnen de 14 dagen na het voorval wordt verwittigd.
      • Wanneer de uitvoeringstermijn door toedoen van de klant/opdrachtgever, zijn aangestelden of door derden die in opdracht van de klant/opdrachtgever werken wordt opgeschort of onderbroken, is de klant/opdrachtgever een vergoeding verschuldigd aan de aannemer van € 50,- per dag voor gederfde winst. De aannemer bepaalt dan zelf wanneer de werken opnieuw aangevat kunnen worden zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens vertraging verschuldigd is.

    • Onderaanneming
      De aannemer is steeds gerechtigd één of meerdere aspecten van de contractuele opdracht te laten uitvoeren door een door hem gekozen onderaannemer.

    6. Prijs en betaling

    • Alle prijzen zijn exclusief BTW en andere heffingen welke van overheidswege opgelegd worden, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld

    • De prijzen zoals opgegeven in de offerte, hetzij als eenheidsprijzen of als forfaitaire prijzen, werden vastgelegd op basis van de tarieven, officiële koersen, weddes en sociale lasten geldende op datum van de opstelling va de offerte.

    • De prijzen gelden louter voor de in de offerte voorziene hoeveelheden, afmetingen, aangeduide voorzieningen, fases en termijnen.
      Als blijkt dat na de definitieve opmeting de vermoedelijke hoeveelheden in meer of min moeten worden berekend dan worden deze verrekend en meegedeeld aan de klant/opdrachtgever.

    • Bij ondertekening van de overeenkomst zal er een voorschot van 30% gefactureerd worden. De aannemer is ten alle tijden gerechtigd de uitvoering van de werken op te schorten tot het afgesproken voorschot daadwerkelijk betaald is.

    • De aannemer is gerechtigd haar prijs te herzien, zelfs zonder het voorafgaandelijk akkoord van de klant:
      • Indien de marktprijzen op het ogenblik van uitvoering aanzienlijk gestegen zijn
      • Indien de uitvoering van een opdracht ver vooruit gepland staat en in tussentijd de materiaalprijzen en/of loonlasten significant gestegen zijn
      • In geval van een ovemachtsituatie (vb: tekort aan materiaal, schaarste bij de leverancier,…)

    • Werkuren beginnen te tellen vanaf de zetel van de aannemer, inclusief laden en lossen.

    • Werken in regie zullen aangerekend worden aan de op het moment van uitvoering geldende tarieven dewelke tijdig aan de klant/consument worden meegedeeld.

    • Meerwerken, zijnde werken uitgevoerd bovenop de voorafgaandelijk vastgestelde opdracht, zullen steeds aan de klant/opdrachtgever doorgerekend worden. In afwijking van artikel 1793 van het Oud Burgerlijk Wetboek kunnen meerwerken met alle middelen van recht worden bewezen.

    • Betalingsvoorwaarden
      • Facturen zijn steeds contant betaalbaar binnen de 8 dagen na factuurdatum.
      • Bij gebrek van protest per aangetekend schrijven binnen de 8 kalenderdagen na de verzending van de factuur zal deze als aanvaard worden beschouwd door de klant/opdrachtgever.
      • Bij overschrijding van deze termijnen is de klant/opdrachtgever van rechtswege in gebreke gesteld zonder dat een officiële aanmaning vereist is.

    7. Niet nakoming contractuele verplichtingen

    • Niet (tijdige) betaling
      • Wanneer de facturen niet tijdig betaald worden, is van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een intrest van 12% per jaar verschuldigd vanaf de vervaldag van de factuur tot de ontvangst van het volledige bedrag. Daarnaast is eveneens van rechtswege en zonder ingebrekestelling  een forfaitaire schadevergoeding van 10% op het factuurbedrag, met een minimum van € 125,00. Alle eventuele bijkomende invorderingskosten vallen eveneens ten laste van de klant/opdrachtgever. 
      • De niet-betaling van een factuur op de vervaldag heeft de onmiddellijke opeisbaarheid van alle nog openstaande facturen van de klant/opdrachtgever tot gevolg. 
      • Betalingen na vervaldatum zullen in eerste instantie in mindering worden gebracht op rente en kosten en pas daarna op de hoofdsom.
      • Wanneer een factuur niet tijdig betaald wordt, behoudt de aannemer zich het recht voor de uitvoering van het nog uit te voeren werk te onderbreken tot de factuur volledig wordt betaald, zonder dat hiervoor enige vergoeding kan verschuldigd zijn door de aannemer. De aannemer bepaalt alsdan zelf wanneer hij de werken opnieuw zal aanvatten, zonder dat hij hiervoor enige vergoeding wegens vertraging verschuldigd kan zijn. Wanneer de aannemer door deze schorsing schade lijdt (zowel rechtstreekse als onrechtstreekse), zal de klant/opdrachtgever deze schade dienen te vergoeden.
      • Desgevallend kan de aannemer ook beslissen de nog uit te voeren werken (volledig) te annuleren. In dat geval is de klant/opdrachtgever een vergoeding verschuldigd zoals hierna bepaald onder artikel 7.2. 
      • De aannemer behoudt zich verder het retentierecht/eigendomsvoorbehoud voor in geval van niet-betaling van een factuur op de vervaldag. De niet-geïncorporeerde goederen blijven alsdan eigendom van de aannemer tot volledige betaling van het verschuldigde bedrag. 

    • Eenzijdige verbreking 
      • Wanneer de overeenkomst verbroken wordt door toedoen van de klant/opdrachtgever, zal deze een vergoeding verschuldigd zijn die gelijk is aan de reeds uitgevoerde prestaties en de reeds aangekochte materialen en benodigdheden voor de betrokken werf, vermeerderd met een schadevergoeding van 20% van de overeengekomen prijs, zijnde de totale aannemingssom.  
      • De aannemer behoudt zich alsdan het retentierecht/eigendomsvoorbehoud. De niet-geïncorporeerde goederen blijven eigendom van de aannemer en zullen op eerste verzoek van de aannemer dienen overhandigd te worden aan de aannemer.
      • In geval van wijziging in de toestand van de klant/opdrachtgever (zoals bijvoorbeeld in geval van overlijden, onbekwaamheid, ontbinding of wijziging van de vennootschap, wankele solvabiliteit, faillissement, collectieve schuldenregeling en dergelijke meer), heeft de aannemer het recht om alle leveringen en werken te onderbreken en/of elke bestaande overeenkomst met de klant/opdrachtgever te verbreken  zonder recht op schadevergoeding in hoofde van laatstgenoemde, doch onverminderd het eigen recht van de aannemer op schadevergoeding zoals voormeld.

    8. Klachten-protest

    • Zichtbare gebreken of gebreken in de conformiteit
      • De zichtbare gebreken of de gebreken in de conformiteit welke van bij de plaatsing bestonden moeten binnen de 8 kalenderdagen via een aangetekend schrijven worden gemeld aan de aannemer, zo niet worden zij geacht aanvaard te zijn. Dit tijdstip wordt dan ook gelijkgesteld met de enige en definitieve oplevering.
      • Worden niet beschouwd als een gebrek – voor zover deze vanuit technisch oogpunt niet te voorkomen zijn of algemeen aanvaard zijn of eigen zijn aan de gebruikte materialen:
        • lichte verschillen in de kleur of de textuur;
        • het verkleuren van het hout of het lakwerk;
        • de werking van het hout;
        • lichte verschillen in de afmeting van het goed;
    • Verborgen gebreken
      • Klachten in verband met verborgen gebreken moeten binnen de maand na ontdekking ervan en uiterlijk binnen het jaar vanaf de oplevering, via een aangetekend schrijven worden gemeld aan de aannemer, op straffe van verval.
    • Geen inhouding van de prijs
      • Klachten van welke aard ook, schorten de betalingsverplichtingen van de klant/opdrachtgever nimmer op. De klant/opdrachtgever is nooit gerechtigd enige inhouding op de prijs of een gedeelte van de prijs te doen, zelfs niet ten titel van waarborg, bij klachten of geschil.

    9. Risico – Waarborg – Aansprakelijkheid

    • Overdracht risico
      • Indien het materiaal ter plaatse bij de klant/opdrachtgever voorafgaandelijk wordt geleverd, blijven de goederen vanaf dat ogenblik op het risico en geheel ten laste van de klant/opdrachtgever achter. De klant/opdrachtgever is jegens de aannemer aansprakelijk voor elk schadeverwekkend feit (schade aan of vervreemding van deze goederen) dat zich voordoet op de werf aan de goederen/materialen van de aannemer, zowel ingevolge zijn eigen fout (zelfs kleine fout), als een fout van de personen voor wie de klant/opdrachtgever instaat of fouten van derden die hij op de plaats van de werken heeft toegelaten of geduld. De klant/opdrachtgever zal de aannemer dienaangaande  integraal vrijwaren voor aanspraken van derden.
      • Het risico gaat over op de klant/opdrachtgever vanaf de levering van de diensten en de plaatsing van de goederen. 
      • Klachten zijn in geen geval gegrond indien de klant/opdrachtgever het geleverde werk of goed niet met de normale zorg die van hem mag verwacht worden, heeft behandeld. Dit is op eigen risico.

    • Garantie materialen en producten fabrikant/leverancier
      • Op de verwerkte materialen en producten gelden de garanties van de fabrikant/leverancier. De garanties van de aannemer reiken op dat punt niet verder dan die van de fabrikant/leverancier in kwestie.

    • Zichtbare gebreken
      • De aannemer is enkel aansprakelijk voor de zichtbare gebreken wanneer deze zijn kenbaar gemaakt aan hem binnen de vooropgestelde termijn van 8 kalenderdagen na de levering om een klacht te formuleren.
      • In geval de klant/opdrachtgever de zichtbare gebreken tijdig heeft gemeld en deze gegrond zijn, zal de aannemer deze in natura herstellen zodat de werken finaal conform de overeenkomst afgewerkt worden. 

    • Verborgen gebreken 
      • Behoudens andersluidend schriftelijk beding, geeft de aannemer  op de uitgevoerde werken voor de lichte verborgen gebreken een waarborg van 6 maanden te rekenen vanaf de oplevering (beëindiging van de uitgevoerde werken).
      • In geval de klant/opdrachtgever de verborgen gebreken tijdig heeft gemeld en deze gegrond zijn, zal de aannemer deze in natura herstellen. Op de uitgevoerde herstellingen wordt geen enkele waarborg gegeven.
      • Voormelde waarborg beperkt zich uitsluitend tot herstelling in natura of vervanging van het stuk waarvan de constructie- en/of montagefout is bewezen, met uitsluiting van alle verdere schadeloosstelling.  Enige aansprakelijkheid voor gevolgschade is expliciet uitgesloten. De vervoerskosten en werkuren zijn ten laste van de klant/opdrachtgever.

        Voormelde waarborg dekt evenwel niet:
        • het verkeerd gebruik of de verkeerde behandeling van de producten, materialen en toestellen;
        • de schade veroorzaakt door overmacht;
        • een handeling of de opzettelijke fout van om het even welke persoon of derde;
        • vorst- of vochtschade
    • Fouten van derden of onderaannemers
      • De aannemer is nimmer aansprakelijk voor elke vorm van schade aangebracht door toedoen van derden. 
      • De aannemer is niet aansprakelijk voor de zware of opzettelijke fouten of bedrog  van haar onderaannemers. 

    • Beperking aansprakelijkheid
      • De aansprakelijkheid van de aannemer is in elk geval (en wanneer niet in natura kan verholpen worden) beperkt tot een vermindering van de prijs en maximaal tot 50% van het factuurbedrag voor de opdracht waarin de aansprakelijkheidsstelling haar oorzaak vindt. Elke prijsvermindering zal worden vastgesteld op basis van de ernst van de naar recht genoegzaam bewezen fouten.

    • Overmacht
      • De aannemer kan jegens de klant/opdrachtgever in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor het niet naleven van haar verplichtingen in situaties van overmacht.
      • Onder overmacht wordt onder meer, doch niet beperkend, verstaan: weers- en klimatologische omstandigheden (weerverlet), blikseminslag, overstroming, storm, oorlog, gezondheidscrisis, rellen, staking, bedrijfsbezetting, vakbonds- of werknemersgeschillen, ongeval, brand, moeilijkheden of toegenomen kosten bij het vinden van werklui, stoffen of vervoer, of andere omstandigheden die de levering van de goederen via de normale toevoer- of productiekanalen bemoeilijken of de levering van de goederen via de normale route of transportmiddelen bemoeilijken. 
      • Situaties van overmacht brengen van rechtswege een verlenging van de uitvoeringstermijn met zich mee met een periode gelijk aan de opschortingstermijn te vermeerderen met de tijd die nodig is om de werf weer op te starten, zonder dat de aannemer hiervoor een schadevergoeding verschuldigd is. 
      • Een tenietgaan of beschadiging door overmacht van de geleverde zaak of het uitgevoerde werk, is nooit ten laste van de aannemer.
      • Overmacht laat het recht op betaling voor de reeds door de aannemer geleverde prestaties onverlet.
      • De partijen zullen in ieder geval alle redelijke inspanningen verrichten om de gevolgen van een overmachtssituatie te beperken. 

    • De 10-jarige aansprakelijkheid van aannemers
      • De 10-jarige aansprakelijkheid voorzien in artikel 1792 en 2270 van het oud Burgerlijk Wetboek is waar wettelijk voorzien van toepassing.

    10. Auteursrechten

    • Alle studies, plannen, documenten, schetsen, tekeningen, stalen en ontwerpen blijven onze eigendom, beschermd door intellectuele rechten. Op het eerste verzoek van de aannemer moeten bovenvermelde stukken worden teruggegeven.

    • De aannemer behoudt zich het auteursrecht voor op deze stukken. Deze mogen door de klant/opdrachtgever niet worden misbruikt, gekopieerd, openbaar worden gemaakt of aan derden worden verstrekt zonder voorafgaande toestemming van de aannemer.

    • De klant/opdrachtgever is aansprakelijk voor elk eventueel misbruik en de aannemer behoudt zich het recht voor schadevergoeding te eisen, overeenstemmende met minimaal 10% van de totale aannemingssom.

    • De opdrachtgever/klant gaat ermee akkoord dat de door de aannemer voor de klant/opdrachtgever geproduceerde producten kunnen worden opgenomen als referentie in het portfolio van de aannemer behoudens andersluidende overeenkomst tussen partijen. 

    11. Privacy wetgeving – GDPR –
    verwerking van persoonsgegevens

    • De aannemer verwerkt de persoonsgegevens van zijn consument en op basis van de contractuele relatie ten gevolge van een aanvaarde offerte en/of een bestelling. In geen geval worden deze gegevens gebruikt op basis van ons gerechtvaardigd belang om te ondernemen. Op vraag van de consument kunnen deze gegevens opgevraagd, verbeterd en/of gewist worden. Gaat u als consument niet akkoord met de manier waarop de aannemer uw gegevens verwerkt, dan kan u zich wenden tot de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

    12. VARIA

    • Foto’s en beelden van realisaties kunnen gebruikt worden voor commerciële doeleinden, zoals publicatie op website of andere kanalen. Als dit niet toegestaan is dient de consument dit schriftelijk te melden.